søndag den 1. marts 2015

DIY - Hæklet tusindben



Tusindbenet der startede i restegarn, endte som en ommer og påbegyndt i nye farver der harmonerer med min farveskala er nu blevet færdigt...

Det nåede ikke op på 1000 ben, men med 36 små fødder og en samlet længde på 108 cm kan den også komme langt omkring.


Du skal bruge:
Bomuldsgarn 8/4
Hæklenål nr. 2½
Fyld
Øjne 9 mm.
Piberenser

Vigtigt: Fyld kroppen efterhånden som du hækler.

Start med hovedet:
1 omg.: 6 fm i m. ring (6)
2 omg.: 2 fm i hver (12)
3 omg.: 1 fm, 2 fm i næste (18)
4 omg.: fm (18)
5 omg.: 2 fm, 2 fm i næste (24)
6 - 7 omg.: fm (24)
8 omg.: 3 fm, 2 fm i næste (30)
9 omg.: 4 fm, 2 fm i næste (36)
10 omg.: 5 fm, 2 fm i næste (42)
11 omg.: 6 fm, 2 fm i næste (48)
12 - 17 omg.: fm (48) Sæt øjnene i mellem omg. 10 og 11 med 8 maskers mellemrum.
18 omg.: 6 fm, 2 fm sammen (42)
19 omg.: 5 fm, 2 fm sammen (36)
20 omg.: 4 fm, 2 fm samen (30)
21 omg.: 3 fm, 2 fm sammen (24)
Fortsæt med kroppen:
22 omg.: 3 fm, 2 fm i næste (30)
23 omg.: 4 fm, 2 fm i næste (36)
24 omg.: 5 fm, 2 fm i næste (42)
25 - 32 omg.: fm (42)
33 omg: 5 fm, 2 fm sammen (36)
34 omg.: 4 fm, 2 fm sammen (30)
35 omg.: 3 fm, 2 fm sammen (24)
Gentag omg. 22 til 35 til kroppen har den ønskede længde...
36 omg.: 2 fm, 2 fm sammen (18)
37 omg.: 1 fm, 2 fm sammen (12)
38 omg.: 2 fm sammen (6) Luk af.

Ben (2 stk til hver kropsdel):
1 omg.: 6 fm i mg. ring (6)
2 omg.: 2 fm i hver (12)
3 omg.: 1 fm, 2 fm i næste (18)
4 - 6 omg: fm (18)
7 omg.: *2 fm sammen* i alt 5 gange, 8 fm (13)
8 - 11 omg.: fm (13)
Kom fyld i benene og sy dem fast til kroppen.
Et tip: Ri med en kontrastfarve en lige linje ned langs kroppens mave, så benene bliver syet lige på kroppen i forhold til hovedet. 

 Følehorn (2 stk):
1 omg.: 5 fm i mg. ring (5)
2 omg.: 2 fm i hver (10)
3 omg.: 1 fm, 2 i næste (15)
4 - 5 omg.: fm (15)
6 omg.: 1 fm, 2 fm sammen (10) Fyld.
7 omg.: *2 fm sammen, 2 fm sammen, 1 fm* Gentag fra * til * en gang mere (6)
8 - 13 omg.: fm (6)
Skub et stykke piberenser på ca 6 cm op i følehornet. Det resterende piberenser stikkes ned i hovedet. Sy følehornene fast.

20 kommentarer:

  1. Ej hvor er den skøn! Og virkelig lækre farver :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karina :o)
      Garnet er mandarin petit. Synes de har de skønneste farver, som er super nemme at sammensætte på kryds og tværs..

      Slet
  2. Hvor er det fint:-)
    Lige noget for mine små Guldklumper....

    SvarSlet
  3. Nej hvor er den sød, nu kom der igen et punkt på min to do liste :-) Tak for opskrift, jeg linker når engang jeg kommer så langt:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. God hæklelyst Hanne :o)
      - og tak for du linker <3

      Slet
  4. Smukt og Halagersk' 1000 ben :-)
    Kh Lotte

    SvarSlet
  5. Ej hvor er den bare lækker.
    Hvor gad jeg godt have sådan en herhjemme, lige pt. kommer det ikke til at ske, så jeg nyder dit 1000 ben i stedet for :)

    Kh. Linette

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er i blogbutikken Linette ;o)

      Slet
  6. Hej Lise!

    Jeg overvejer at begynde på denne, den er så fin! Men af hensyn til indfarvningen, hvor mange gram garn tror du at du har brugt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må ærlig indrømme at det har jeg ingen anelse om.. Måske omkring 200 gr. Den er hæklet i nogle rester jeg havde liggende og fyldt op efterhånden.
      Kh Lise

      Slet
  7. Hej Lise

    Længe har det været mit ønske at hækle det super søde tusindben.. ( måske med lidt freestyle undervejs..��)

    Lejligheden og det rigtige garn skulle lige byde sig og som sendt til mig er min søde veninde gravid og jeg har spottet noget super lækkert øko garn.. 1-2-3 sæt igang.. Nu er lidt af den lavet, men den er meget lille synes jeg.. Er det korrekt eller?? ��

    Hoved og krop er lige store og på str. Med min knytnæve.. Gør jeg noget galt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hmm... Sidder her og kigger på min knyttede hånd og umiddelbart passr størrelsen meget godt :o)
      Måske du bedre kan sammenligne størrelse med din egen hvis du kigger på nederste billede i dette indlæg: http://halager.blogspot.dk/2015/05/endnu-et-hklet-tusindben.html
      Der står den sammen med garnnøgler m.m.
      Rigtig god hæklelyst..

      Slet
  8. Ok, så er den go nok..😉 jeg havde nok bare tænkt den var større. Den bliver SÅ fin Lise - jeg ville gerne vise dig et billede, men jeg kan ik ligge den her. Må jeg ligge den på din FB? Vil du egentlig se andres😁🙈 jeg er bare så weee optur over den for synes den er så cute.., men du har jo selv lavet et par af dem, så det jo ik sikkert du er lige så weee over det som jeg er, thi hi.. 😀😀

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det herligt at høre din glæde - og jo, du må rigtig, rigtig gerne lægge den op på FB-siden. Jeg synes det er fedt at se hvad andre får ud af de opskrifter og skæve ideer jeg får..
      Glæder mig til at se den :)

      Slet
  9. Må jeg spørge om hvad diameteren på hovedet og kuglerne måler? Er i tvivl om hvor stor den egentlig er ��

    SvarSlet
    Svar
    1. Kuglerne på kroppen svarer ca til en knyttet hånd (i værtfald min knyttede hånd ;o))
      De er alle flyttet videre, så jeg har ikke mulighed for at måle den helt præcist..

      Slet
  10. Hvor er den bare skøn :D
    Sidder her og kæmper med min, men kan simpelthen ikke forstå hvorfor min bliver så lille :/
    Jeg bruger nål 2,5, bomuldsgarn 8/4 50g 170m, og hækler bestemt ikke stramt.. Men alligevel bliver min kun 70 cm med samme antal kropsdele som din :/

    SvarSlet
  11. Hvordan laver du farveskiftene kuglerne imellem? :)

    SvarSlet


Elsker kommentarer så læg endelig en hilsen :o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...