søndag den 18. januar 2015

DIY - Hæklede karklude


De to karklude der røg med i pakken sammen med harlekinhåndet, er begge hæklet i tykt bomuldsgarn på nål 3½, med et færdigmål på 23 x 23 cm.


Det lysegrå er hæklet i mønsteret "grums" mens det mørkegrå er vævehæklet.


DIY lysegrå karklud:

Start med 40 lm på nål 3½.
Ønsker du kluden i en anden størrelse end 23 x 23 cm, starter du bare med et andet antal lige masker.

Bemærk: Der hækles hele tiden fm i stgm og stgm i fm fra foregående række.
1 rk.: 1 stgm i 2. lm fra nålen, *1 fm i næste maske, 1 stgm i masken efter* Gentag fra * til * rækken ud og afslut med en stgm. Vend med 1 lm.
2 rk.:  Spring stgm over, *1 stgm i fm, 1 fm i næste stgm*. Gentag fra * til * rækken ud og afslut med en stgm i vendemasken. Vend med 1 lm.
Gentag række 2 til karkluden er kvadratisk. Luk af.


DIY mørkegrå karklud:

Start med 52 lm på nål 3½.
Ønsker du kluden i en anden størrelse end 23 x 23 cm, starter du bare med et andet antal lige masker.

Bemærk: Der hækles hele tiden om luftmaskerne fra foregående række.
1 rk.: 1 fm i 2. lm fra nålen, *1 lm, spring 1 lm over, 1 fm i næste maske* Gentag fra * til * rækken ud og vend med 1 lm.
2 rk.: Spring første fm over, *1 fm om lm, 1 lm, spring 1 fm over* Gentag fra * til * rækken ud og afslut med 1 fm i vendemasken. Vend med 1 lm.
Gentag række 2 til karkluden er kvadratisk. Luk af.

26 kommentarer:

  1. De er så flotte og lækker dem vil jeg prøve. Takker. Knus

    SvarSlet
  2. Så flotte. Tak for opskrift, dem skal jeg prøve 🙌👍😆

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Så flotte karklude :-) kan jeg bruge bomuldsgarn fra søstrene grenes enkelt eller dobbelt garn ? Det bliver mine første klude :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan bruge alt bomuldsgarn :o)
      Disse er hæklet med 8/8 garn på nål 3½. Jeg er igang med nogle i 8/4 garn på nål 2½-3. For at få samme størrelse har jeg slået ca 8 masker mere op end i opskriften her.
      Rigtig god fornøjelse.

      Slet
  5. Hej Lise...
    Tak for dine skønne opskrifter, jeg er selvlært mht høkling, og nogle ting falder mig lettere end andet, lige nu er jeg igang med Holger gravhund, der er lidt gætterier ind imellem, men det plejer at lykkes nogenlunde for mig, har lavet en lille gravhund fra bogen "flere hæklede dyr" og den er blevet rigtig god...
    MEN en simpel karklud kan give mig røde udslæt haha.. Jeg ved ikke hvad der menes med at " Der hækles hele tiden om luftmaskerne fra foregående række " betyder det at man skal hækle helt ned om masken ?? Jeg mener at have fatter at hver anden luftmaske er til at der altid er en fastmaske at hækle ned i eller omkring.. Har du fanget spørgsmålet ??
    Med venlig hilsen og tak for gejlig inspiration fra :

    Eva U Bejlegaard.

    SvarSlet
  6. Hej Eva
    Jeg tror jeg har fanget spørgsmålet :o)
    Du skal ikke hækle i fastmaskerne... Når du har hæklet første række og vendt skal du skiftevis hækle en lm og en fm. Fm skal ligge over lm fra den sidste række og omvendt.
    Når du skal hækle fm stikker du nålen ned i det "hul" der er under lm fra sidste række, derefter en lm som kommer til at ligge over fm fra sidste række, og så igen en fm hvor du stikker ned i "hullet" under den næste lm fra sidste række....
    Håber det gav mening :o)
    Mange hilsner fra Lise

    SvarSlet
  7. Flotte "Klude" tak for opskrift.

    SvarSlet
  8. Hej Lise!

    Sikke nogle flotte ting du hækler.

    Hvor har du fået lavet det fine manilamærker med tryk på? Jeg har selv ledt efter hvor jeg kunne få sådanne nogle trykt, men jeg kan ikke rigtig finde nogen - håber du kan fortælle mig, hvor du har fået dem lavet henne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine søde ord :o)
      Manilamærkerne laver jeg selv. De er printet på karton og klippet med et standsejern fra Panduro hobby. Standsejernet klipper mærker i 3 størrelser - Panuro forhandler det endnu ;o)

      Slet
    2. tusinde tak - det lyder som en dejlig nem måde :-)

      Slet
  9. Hej
    Hvad betyder 8/8 og 8/4 som du har skrevet længere oppe blandt kommentarerne?

    SvarSlet
    Svar
    1. 8/8 er det tykke bomuldsgarn der hækles på nål 3,5-4
      8/4 er det lidt tyndere hvor der bruges nål 2,5-3
      Det betyder hvor mange tråde garnet er spundet af :o)

      Slet
  10. Hej Lise.
    Jeg er ved at forsøge mig med dine gode opskrifter på karkludene. Og mange tak for dem :-)
    Hækler du ind i begge tråde i masken eller den forreste/bagerste?
    Jeg håber, det giver mening. På forhånd mange tak.
    Dbh Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme :o)
      Jeg hækler altid i begge masker, med mindre der står andet.
      Rigtig god hæklelyst...
      Kh Lise

      Slet
  11. Jeg vil så gerne kaste mig ud i det her projekt og smide alle mine engangsklude ud! Så kan jeg endelig få brugt resterne op fra garnlageret :-)
    Men jeg undrer mig om de kan holde til det samme som alm. engangsklude? At blive våde og holde på rengøringsmidler - uden at blive grimme og ulækre? Er det noget du har erfaring med? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan kun sige "go for it" :o)
      De ældste klude jeg har er super fine stadigvæk, så jeg har ingen betænkligheder ved at anbefale dem..

      Slet
  12. Geniale opskrifter på karklude! er igang med at udskifte alle engangskludene med hjemmehæklede karklude og synes jeg har haft svært ved at finde et mønster jeg var rigtig tilfreds med, men dine opskrifter i vævehækling og grums har bare været dét for mig! så tusind mange gange tak!

    SvarSlet
  13. Jeg kan simpelthen ikke få antallet af masker til at passe! Jeg knokler rundt med "grums" og ender ikke med en stangmaske i slutningen af hver række... Jeg kan simpelthen ikke regne fejlen ud:/ HJÆLP inden jeg elsplomderer🙈

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan kun sige at du må tælle og tælle.. :)
      Den sidste stgm skal hækles i vendemasken fra sidste række. Det er vigtigt den bliver hæklet, eller bliver kluden skæv.

      Slet
  14. Hejsa. Mega lækre karklude. Jeg laver dem i grums.. Men som Karina kan jeg heller ikke helt få det til at passe.. Afslutter du skiftevis med en stangmaske og så derefter fastmaske?
    Kh Randi

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej altid en stgm i vendemasken fra sidste række. Ellers bliver kluden skæv.
      Som jeg svarede Karina må du prøve at tælle.. Så er jeg sikker på du nok skal få den til at passe :)

      Slet
  15. Dejlige opskrifter! Jeg er nybegynder, men har hurtigt erfaret, at jeg hækler forholdsvis løst. Jeg har kastet mig over vævehæklingen garn 8/4 på pind 3,5 - men her blev det færdige resultat 30cm fremfor dine 23. Endnu et forsøg på pind 3,0 og målet endte på 27cm - stadig langt fra dine 23cm. Og resultatet ser da også meget mere 'hullet' ud... På den lange bane, hvad er så bedst: mindre nål, færre startmasker, lære at hækle strammere?
    Mvh Christine Strøm

    SvarSlet


Elsker kommentarer så læg endelig en hilsen :o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...