tirsdag den 15. januar 2013

Hæklet sommerfugl

Trænger til forår og biernes summen, til sol og til jord under neglene... Desværre varer det nok lidt endnu, så jeg har lavet mine egne sommerfugle - de kan overleve både sne og frostgrader, og oven i købet sidde stille når der skal tages billeder.

Denne er hæklet med nål 1,75 i hæklegarn og små DMC broderiperler på følehornene.

Disse på nål 2,5 i alm. bomuldsgarn.

Opskriften fandt jeg HER via Pinterest. Og hvis du hellere vil hækle på dansk:

1. omg.: (start med en magisk ring)
3 lm, 2 stgm om ringen, 2 lm, *3 stgm om ringen, 2 lm*. Fortsæt til du har 8 grupper med stangmasker og saml ringen med en kædemaske i de første 3 lm. Stram ringen.

2. omg.: 3 lm, spring 3 stgm over *3 stgm, 2 lm, 3 stgm om de 2 lm* Gentag 6 gange. 3 stgm, 2 lm, 2 stgm om sidste lm og saml omgangen med en kædemaske.

3. omg.: *spring 3 stgm over, 8 stgm om de næste 2 lm, spring 3 stgm over, 1 fm.* Gentag omgangen rundt og saml omgangen med en kædemaske. 

Fold hæklestykket på midten og sy sammen - se link til orginalopskriften, hvor du også kan se flere muligheder til følehorn og billeder om hvordan den hækles, hvis det jeg har skrevet er helt uforståeligt :o)


Jeg har også hæklet påskeæg på nål 1,75... Dem får I altså ikke at se endnu :o)

21 kommentarer:

  1. Hej Lise! Hvor er de bare fine! Giver noget sommerstemning midt i vintervejret! Skønt! Begynder virkelig at glæde mig til sommeren! Kh Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har glædet mig siden september :o)

      Slet
  2. Hvor er de fine og forårsagtige Lise :o)
    Og udenfor vinduerne har jeg knæhøjt snelandskab - sikke en fin kontrast!

    SvarSlet
    Svar
    1. Også masser af sne her... Gider bare ikke hækle snemænd :D

      Slet
  3. Så fine og sommerlige, tak for opskriften på tanks, nu må jeg hellere hækle end blogge med alle de planer jeg får.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er en farlig verden med al den inspiration vi bliver bombarderet med her i Blogland...
      Men for pokker hvor er det skønt :o)

      Slet
  4. De er super søde! Tak for opskriften, så er der altid lige et lille projekt, når jeg trænger til at få noget færdigt.


    De der påskeæg.. de venter ikke alt for længe, vel? ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er bedst til små projekter - ellers vokser bunken bare for hurtigt med de ufærdige ting :o/

      Påskeæggene kommer ikke til at vente så længe :o)

      Slet
  5. Hvor er de altså bare SØDE :) Og tusind tak for opskrift :)

    Kh. Pia

    SvarSlet
  6. det er nogle ualmindeligt fine sommerfugle :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak :o)
      Er selv mest til den lille, men alt efter hvad man finder på at bruge dem til, er de søde alle sammen.

      Slet
  7. Hvor er de fine har et eller andet med sommerfugle er simpelthen helt vild med dem

    SvarSlet
    Svar
    1. De er så fine og elegante som de flyver rundt ude i haven. Glæder mig også meget til det sker :o)

      Slet
  8. Hej-
    nu har jeg prøvet at kaste mig ud i projektet :) de er nemlig rigtig rigtig flotte..

    Men ...
    der i runde 2 - der står der man skal lave 3 st. om de 2 lm - hvordan gøres det? og skal man springe 3 st. over hvergang ??

    håber du vil hjælpe mig :)
    Hilsen Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene.

      De er lidt kære :o)
      Det nemmeste er næsten hvis du følger linket til orginalopskriften oven over opskriften. Her viser hun i billeder hvordan det hækles.
      Når du har hæklet *3stgm, 2lm, 3stgm* omkring de 2 lm fra første omgang, springer du de følgende 3 stgm fra første omgang over og gentager fra * til * omkring de næste 2 lm hele vejen rundt.

      Håber det hjalp dig lidt på vej :o)
      Kh Lise

      Slet
  9. Jeg er i fuld gang med disse sommerfugle de er bare så flotte og så har jeg mange forskellige farver bomuld. Jeg fandt nogle færdige følehorn i en hobbybutik det er lidt nemmere. Tak for en god opskrift.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme Lone.

      Og tak for billedet i din mail - og for tippet med følehornene :o)

      Slet
  10. Skønne sommerfugle! Har sendt lidt "link-love" efter dig ovre på min blog :-)

    http://garngrammatik.dk/gratis-haekleopskrifter/haeklet-pynt/haeklede-sommerfugle/

    Kh. Louise (www.garngrammatik.dk)

    SvarSlet
  11. omg. 2 skal da gentages 7 gange?

    SvarSlet
  12. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet


Elsker kommentarer så læg endelig en hilsen :o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...