lørdag den 31. januar 2015

DIY - Pengegave. Et stort glas øl med skum på toppen

Farfar holder fødselsdag og ønsker sig penge til nyt tøj...


Jeg er ikke god til de der flade kuverter, og da jeg så et billede af denne idé på Facebook måtte det prøves.


Jeg har brugt:
Et ølglas (købt i genbrugsforretningen)
æblejuice
husblas
æggehvide
... og en masse mønter.

Start med at lægge husblas i blød i koldt vand. Jeg brugte 1 husblas pr 1 dl æblejuice - mindre kan vist sagtens gøre det, da det stivnede ret hurtigt.
Smelt husblas i vandbad eller 15 sek. i microovnen og bland det i æblejuicen. Hæld juicen i ølglasset og sæt det på køl. Når æblejuicen er næsten stivnet lægges mønterne i. Brug evt. en madpincet. Sættes tilbage på køl.
Læg yderligere 2 blade husblas i blød, pisk æggehviden stiv. Smelt husblassen og bland det i de stive æggehvider. Læg æggehviden øverst i glasset som skum på øllet, og sæt glasset på køl igen.


Et tip til modtageren: Brug varmt vand når mønterne skal ud af glasset :o)

28 kommentarer:

  1. Sikke en god ide, der skal da bruges på det tidspunkt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er så super nem, så det er heller ikke sidste gang jeg har lavet den :o)

      Slet
  2. Det er da en helt igennem en fantastisk ide:-)
    Hyggeligt at møde dig på messen i dag, Lise <3

    SvarSlet
    Svar
    1. I lige måde Gitte <3
      Herligt at møde dig og tak for en hyggelig snak :o)

      Slet
  3. Hihi, en super god idé! :) Håber farfar blev glad! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja lidt anderledes ;o)
      Farfar blev glad - og kan nu hygge sig med at få pengene ud igen ;o)

      Slet
  4. Super ide, smiler..
    I øvrigt har jeg endelig fået hæklet en lille Carlo :-) tak for opskrift, og jeg linker selvfølgelig til dig.

    SvarSlet
  5. Genialt! Den skal huskes til Svigerfar, der er vild med øl og aldrig ønsker sig noget særligt :)

    SvarSlet
  6. Super idé!
    Synes også de flade kuverter er kedelige og det glas vil vække opsigt på ethvert gavebord
    Hilsen
    Lone

    SvarSlet
  7. skal det smeltede husblas i kold juice?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er underordnet om juicen er varm eller kold.

      Slet
  8. Vild flot. Vil gerne prøve at lave en der ligner mokai. Hvor lang tid kan man lave den i forvejen ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror godt den kan holde sig et par dage i køleskabet. Ved det ikke helt.. Jeg lavede den dagen før :o)

      Slet
  9. 1000 tak for inspirationen... skal inden så længe til en 40 års fødselsdag og så gør det da ikke noget at ikke alle pengegaver ligner hinanden (han ønsker sig penge eller gavekort til en eller anden 'uundværlig' maskine)

    SvarSlet
  10. Genial gave til en spasmager, Hvor længe kan den holde sig ude af køleskabet ca.?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tør ikke spå om det - men her stod den fint hele aftenen i det varme lokale :)

      Slet
  11. Så jeg kan godt have den i en pakke Holstebro-Horne

    SvarSlet
  12. Og mere hvor længe før jeg kan lave den inden dagen den skal bruges på

    SvarSlet
    Svar
    1. Bare du har den stående i køleskabet indtil du skal afsted, kan du godt lave den et par dage før :o)

      Slet
  13. Hvor længe er det om at størkne? Og skal det være helt flydende når det sætttes på køl?

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan ikke huske det.. men ikke længe. Hold lidt øje med det

      Slet
  14. Argh nu har jeg prøvet 2 gange og det vil ikke rigtig størkne.
    Ellers er jeg bare for utålmodig :-(
    Hvor lang tid er det om at størkne, hvis man har brugt samme opskrift dom dig..?

    SvarSlet
    Svar
    1. Så vidt jeg husker gik det rimlig stærkt.. tilføj lidt ekstra husblas hvis det er. Lige her betyder smagen jo ikke noget 😉

      Slet
    2. her fungere det slet!har 3 dl juice 4 husblas. husblas lægger jeg i koldt vand i 5min. derefter knuses vandet af dem og kommes 15 sek i Micro. og kommes herefter i juice.
      Hvad gør jeg forkert

      Slet
    3. Du skal vidst ikke putte det i microen, og tag det op af det kolde vand - pladerne r nu helt gele-gummi agtige.. I opskriften står der "Smelt husblas i vandbad eller 15 sek. i microovnen og bland det i æblejuicen." - du skal altså enten eller mht metode.. Og det vand pladerne opløses i, skal IKKE bruges, KUN til at blødgøre husblassen :)

      Pøj pøj!

      Slet
  15. Hej, skal til bryllup i weekenden og har tænkt mig at lave dette bare med hyldeblomst el. lignende i to champagne glas for at simulere champagne. Vi kører fredag morgen til Jylland og skal først give gaven i løbet af lørdagen. Hvor længe kan det holde sig stift? Er det kun stift så længe det er koldt???

    SvarSlet
  16. Jeg har lige lavet med rigtig øl. Så får man den rigtige farve. 1 husblas pr dl og ca 20 min om at stivne.

    SvarSlet
  17. You actually explained this terrifically!

    Try to check my webpage :: 풀싸롱
    (jk)

    SvarSlet


Elsker kommentarer så læg endelig en hilsen :o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...