torsdag den 5. juni 2014

Vores drivhus med både vagtler, blomster og det der kan spises


Her i hjørnet af staudehaven står mit lille drivhus. Tomat- og agurkeplanterne var dårligt havnet på planteskolens salgsborde før jeg fyldte vognen i år. De andre år har der hverken været tid eller overskud til at komme ud af starthullerne og få vasket drivhuset ned og blive klar - Det overskud havde jeg i år. Så fedt..


Vi har derfor kunne høste agurker den sidste uges tid. Luksus.. De 4 skoleagurkeplanter jeg satte har allerede givet et overflod af agurker til madpakker og salatskålen.



Planterne har allerede ramt taget på drivhuset..


Når man kom så tidligt på sæsonen er udvalget af tomatplanter kæmpe stort. Normalt har jeg kun kunne vælge mellem enkelte sorter, når jeg endelig nåede planteskolen. I år stod de første 40 forskellige slags - Et helvede for jeg har kun plads til 9 :o)
Det endte med 9 forskellige slags. Nogle af de kendte som store og små blommetomater, 2 slags cherrytomater, en enkelt alm stor tomat og tigertomaten. Ribstomat og jordbærtomat har jeg aldrig prøvet - og aldrig set før, men jeg glæder mig til at smage dem senere på sæsonen.


Vores vagtler nyder også godt af at drivhussæsonen er startet. Tre høns og en hane har vi boende. De tager alt der bevæger sig herude, og gør at jeg ikke behøver at bekymre mig særligt om skadedyr i planterne. Samtidig er de hyggeligt selskab, og to af dem er så tamme at jeg kan håndfodre dem.


Jævnligt graver jeg en græstot op til dem. Selv de store regnorme ryger ned. Imponerende hvad de kan få indenbords i de små kroppe. Hende nederst til venstre på billedet herunder har lige fundet sig en regnorm - så er det bare med at komme væk med den inden de andre opdager det :o)


På plantebordet, på gulvet, på bagvæggen og hængende fra loftet har jeg husløg og blomster, små lerkrukker, et halmhjerte med et lille fuglehus, gamle haveredskaber og et par små altankasser i jern fyldt med bast, snor og havehandsker.. Man må jo ikke glemme hyggen :o)






Min tro væbner - eller store hæmoride - liggende på sin faste plads når jeg er inde i drivhuset. Man kan godt føle sig lidt overvåget :o) 


Udenfor drivhuset er der kommet ordnede forhold efter jeg fik endevendt det hele i efteråret.. Det var det hele værd og planterne trives. Bl.a. rosen her som både har indtaget plankeværk, hæk og grantræer - for ikke at snakke om kaningården på modsatte side..


Mere om den en anden dag...
Nu vil jeg nyde et par fridage med dem der står mit hjerte nærmest. Ønsker jer alle en pragtfuld pinse, fyldt med solskin, glæde og kærlighed.

7 kommentarer:

  1. Det er da lige til at blive glad i låget af alle de grønne og skønne billeder!

    Er helt overrasket over, at I allerede høster agurker. Wauw!

    Jeg har intet drivhus, men har forsøgt mig med 3 tomatplanter på friland.
    Det blev vist til en krydret blomme, en der bliver meget mørkerød/lilla/brun og den 3. hedder noget med million og er en af de der mikrotomater (kan da godt ske, at jeg lige skal tjekke skiltene for, hvad de tomater egentlig hedder..)

    Måtte ud og hjælpe 2 af dem i dag - regnen har været for hård, så de lå ned. Nu har de fået to støttepædagoger (pinde-dimser) og står fint og rank igen.

    Der er ikke antydning af blomster og de er heller ikke så høje endnu (ca ½ meter over jorden), men tager jo nok noget tid, når det er friland.. Mon ikke der sker noget, når varmen kommer snigende?

    Glæder mig til at følge drivhuset, tomaterne og alle de øvrige planter og liv i dit skønne udeareal. :-))

    SvarSlet
  2. Ja du har været tidligt ud med drivhuset -- skønt. Det smager bare så meget bedre det man selv avler.. !!!
    Hvor ser det hyggeligt ud med jeres vagtler. Det er da fantastik, at de næsten er tamme ,, Sjov oplevelse for børnene...

    SvarSlet
  3. Det ser bare så skønt ud! :)

    SvarSlet
  4. Tak og i lige måde. Hvor ser der vidunderligt ud i dit drivhus. Mine agurker står stadig i de små potter jeg såede dem i, nu skal de altså plantes ud :-) De er nu ikke ret store, for jeg var ikke så tidligt ude med at så dem. Hyggeligt med de små vagtler.

    SvarSlet
  5. Imponerende indhold i drivhuset, det er en stor glæde. Jeg kan se dit drivhus da vist også er fra Pavillion Danmark... Jeg er super glad for mit hus derfra, men kan godt nok ikke plukke argurker endnu. Men de vokser i en rasende fart. Jeg fjerner faktisk argurkerne på hovedstænglen, måske er det helt forkert... Jeg kan se at det vist er der du høster.
    Kh. Hanne

    SvarSlet
  6. Hvor ser det dog idylisk ud og soedt og hyggeligt og helt " der vil jeg vaere" -sted. Og de vagtler er bare saa soede. Agurker allerede???? Jeg har ikke engang faaet luget ukrudt endnu, saa jeg tror ikke der bliver noget hos os i aar andet en nogle krydderurter. Glaeder mig til at hoere om kaniner.

    SvarSlet
  7. Pragtfulde billeder :)

    SvarSlet


Elsker kommentarer så læg endelig en hilsen :o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...