torsdag den 16. august 2012

Uventet skolestart med sorg og glæde

Mine drenge startede i folkeskolen i tirsdags. Helt som planlagt... Men tirsdag eftermiddag blev jeg ringet op af den friskole, hvor de har været på venteliste siden vores lille lokale folkeskole måtte lide under skolelukningerne sidste sommer. Nu har de plads til Mads i 3. klasse. Han kan starte medd et samme! Øhhh... Jo tak.
En skolestart efter sommerferien kan være kaotisk i en familie, men i stedet for at få bundet skolebøgerne ind, måtte vi samle dem sammen i en pose, få indkøbt blomst og chokoladeboller og afsted til den store afsked med klassen og vennerne i går.... Det var så rørende. Mads klarede det super flot - men jeg 'snøft' måtte fælde en tåre foran hele 3. klasse, da alle kammeraterne udtalte at "de ville savne ham" "æv, jeg ikke når med til din næste fødselsdag" "kan vi stadig lege sammen..." osv. De var så kære.
I dag var vi på rundvisning og indskrivning på den nye friskole. Den minder så meget om deres gamle lille lokale folkeskole. Der er plads til udfoldelse, der er kæmpe grønne områder, legepladser og skov i baghaven. Lyst og venligt og et sted hvor alle kender alle... Lige noget for os, og Mads glæder sig til første rigtige skoledag i morgen. Jeg har lovet at sidde med på sidelinien i første time, og det er der heligvis plads til...


Desværre er der endnu ikke plads til Mikkel på friskolen, så alle hans mange bøger er bundet ind med mærkater og hvad ved jeg...
Han glæder sig på Mads's vegne - men glæder sig endnu mere til der også bliver plads til ham.

Kan godt være at kommunerne synes det er smart og de kan spare mange penge ved at nedlægge de små folkeskoler. Men hvem tænker børnenes tarv her? Måske det fungerer for nogle - det fungerer ikke for mine børn. Det er surt at skulle betale for at drengene skal gå i skole, men når de mistrives så meget som de gør, vil jeg gerne spare hvor der spares kan, for at de kan få en god skoleoplevelse - de har trods alt en del år foran sig endnu når de "kun" er nået til hhv. 3. og 5. klasse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar


Elsker kommentarer så læg endelig en hilsen :o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...